[linux] Re: Belastingen .... een oplossing gevonden voor Kubuntu 8.10

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Apr 2 12:53:43 CEST 2009

Beste Peter

> Dank voor het informeren

Graag gedaan. Hieronder probeer ik het e.e.a. te verduidelijken, zodat
je het e.e.a. hopelijk op een correcte manier kunt verwerken in het
'belastinghoekje' van de NLGG site.

Even voor de duidelijkheid: het e.e.a. geldt OOK voor het Linux
aangifteprogramma Inkomstenbelasting 2008, zoals ik die na het
schrijven van mijn eerste bericht heb opgeduiikeld via het
ondernemersgedeelte van de Belastingdienstwebsite.
Ik heb geen ervaring met het aangifteprogramma voor particulieren in
loondienst of met uitkering- maar voorzover ik het kan zien op de site
moet ook de Linuxversie daarvan op dezelfde manier worden
geïnstalleerd als hieronder beschreven.

IB 2008 - 2 Linux versies voor particulieren:
http://belastingdienst.nl/download/2049.html

IB 2008 - LInux versie voor ondernemers (tot max. 3 jaarrekeningen per
aangifte):
via 'inloggen ondernemers' > gebruikersnaam en code ingeven > klikken
op 'inkomstenbelasting 2008' > dan doorklikken naar de voor jou
geschikte Linuxversie.

> Op mandriva 2008.1 met KDE 3.5 en konqueror is het een kwestie van
> aanklikken en dan installeert het zich vanzelf (na de vraag of ik
> toestemming geef).

Diverse Linuxpakketten heb ik op een vergelijkbare manier
geïnstalleerd: simpelweg door deze vanuit Konqueror of Dolphin aan te
klikken. Maar vaak moet ik wel eerst het bestand expliciet uitvoerbaar
maken - zoals hieronder beschreven.

Kubuntu 7.10 werkt ook samen met  KDE 3.5 - ook in dat geval is
Konqueror als het meest bruikbare bestandenbeheerprogramma. Maar in
Kubuntu 8.10 heb je KDE 4.1 - daarin is de bestandenbeheerfunctie
goeddeels overgenomen door een gewijzigde, goed bruikbare versie van
Dolphin. Ik vermoed dat deze ontwikkeling nog verder zal gaan in KDE
4.2 in combinatie met ;Kubuntu  9.4 en andere distro's.

> Ik hoef de file niet executeerbaar te maken. Is voor Autopackage niet nodig.

Dat klinkt logisch. Maar blijkbaar werkt 'autopackage' in het geval
van de programmatuur van de belastingdienst niet in elke distro
'automatisch' - in mijn geval (Kubuntu 8.10/ KDE 4.1) werkt het niet
helemaal 'automatisch'.  Maar goed: ik vind dat geen probleem. Het is
alleen een kwestie van op 'eigenschappen' (properties) klikken,
tabblad 'permissions', daarna een hokje aanvinken naast de woorden 'is
executable'. Bij elkaar 30 seconden werk.

Overigens, neem ook de ervaring van Aart Koelewijn op in het
belastinghoekje. Hij werkt met Ubuntu 8.04 (GNOME) - op dat platform