[linux] Re: lijnstoring...

Zo Apr 5 09:28:16 CEST 2009

Udo van den Heuvel wrote:

> En we komen op vrijwel dezelfde 'foute' snelheid uit, niet op een
> lagere, mogelijk stabiele snelheid.
> Daar faalt de retrain.

ADSL werk niet op die manier. Je kijkt naar een ADSL modem zoals je dat
met een analoog telefoon modem deed en de techniek is voldoende anders.

Er is al uitvoerig uitgelegd dat zaken als waterschade, reparaties,
wegverzakkingen, ..... de kwaliteit van het koper kunnen beinvloeden.

Je kan meuten tot je een ons weegt hier maar daar schiet je niets mee
op. Wekr mee in plaats van tegen als iemand aan het prbleem wil werken.
Als jij nee zegt op het voorstel om het profiel aan te passen zodat de
kans groter is dat de lijn zich tenminste stabiliseert dan werk je
jezelf tegen. Het is niet aan een helpdesk om jouw in detail uit te
leggen waarom dit zo werkt. Hun voorstel is er op gericht om je zo snel
mogelijk weer een verbinding te geven ook al is dat dan tijdelijk met
een lagere snelheid.

Dingen gaan stuk en die moeten weer gemaakt worden. En in de tussentijd
probeer je een workaround te maken. Als jij dat falen van techniek wil
noemen dan mag je dat rustig doen. Maar wel ergens stil in een hoekje.
Want het lost je probleem niet op. Elke techniek heeft limieten. En elke
techniek is gevoelig voor slijtage en veroudering.

Koperkabels verouderen. Ze slijten doordat ze nooit 100% stabiel liggen.
Sommige kabels liggen na een aantal jaren rustig 15 centimer naast de
orginele plek omdat onze bodem voor een fiks deel uit veen bestaat. Maar
dat geeft wel trekspanning en demping op zo'n kabel. Ook glas
verbindingen hebben daar last van.

Verder discussie over ADSL en storingen lijkt me hier een beetje
zinloos. Daar heb je nieuwsgroepen voor waar mensen vast graag van je horen.

Hugo.

- --
hvdkooij op vanderkooij.org               http://hugo.vanderkooij.org/
PGP/GPG? Use: http://hugo.vanderkooij.org/0x58F19981.asc