[linux] Re: lijnstoring...

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Zo Apr 5 11:01:21 CEST 2009

Hugo van der Kooij wrote:

> ADSL werk niet op die manier. Je kijkt naar een ADSL modem zoals je dat
> met een analoog telefoon modem deed en de techniek is voldoende anders.

Ja zo?
De modem bepaalt de snr die acceptabel is.
Als ik een grotere noisemargin wil, het abbo is immers 8 mbit en vanwege
de situatie komt het ding uit rond 6 mbit, zou ik dat toch moeten kunnen
instellen?
Scheelt mij, shceelt hen, etc.
Is het ZO moeilijk?

> Je kan meuten tot je een ons weegt hier maar daar schiet je niets mee
> op. Wekr mee in plaats van tegen als iemand aan het prbleem wil werken.

Een `downgrade` aan hun kant is een semi-permanente verlaging.
Ik kan dan zelf niet zo snel iets wijzigen.

> Als jij nee zegt op het voorstel om het profiel aan te passen zodat de
> kans groter is dat de lijn zich tenminste stabiliseert dan werk je
> jezelf tegen.

Er zijn meerdere kanten aan het verhaal.
Zorg, kwaliteit, etc?
Naast de techniek die ik al aanhaalden.

> Het is niet aan een helpdesk om jouw in detail uit te
> leggen waarom dit zo werkt. Hun voorstel is er op gericht om je zo snel
> mogelijk weer een verbinding te geven ook al is dat dan tijdelijk met
> een lagere snelheid.

Dat is dan de workaround en niet de oplossing zoals eerder betoogd.
Hoe beroerd is alles dan?

> Dingen gaan stuk en die moeten weer gemaakt worden. En in de tussentijd
> probeer je een workaround te maken. Als jij dat falen van techniek wil
> noemen dan mag je dat rustig doen.

Dank.

> Want het lost je probleem niet op. Elke techniek heeft limieten. En elke
> techniek is gevoelig voor slijtage en veroudering.

We zullen het zien. Er is nu een extra 510i.
Als die dezelfde noisemargins geeft is het de lijn.
En als bij die margins de verbinding klappert vanwege retrains van de
modem blijf ik er bi jdat de techniek onvoldoende flexibel is aan de
kant van de gebruiker. Zie de uitleg oevr de noisemargin hierboven.

Groeten,
Udo