[linux] Re: lijnstoring...

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Zo Apr 5 13:38:19 CEST 2009

Geert-Jan Hut wrote:
> Dat was ik. Dat is lange termijn werk, de eerste schattingen waren dat
> dat in 2015 voor elkaar  zouden moeten hebben, maar de laatste tijd is
> er een beetje de klad in gekomen.

Ok, dus tegen de tijd van mijn pensioen (als ik dat haal) is er glas tot
bij de wijk? (nee, ik ben nog onder de 40 maar ik schat de traagheid dus
ernstig in)

> Wat betreft snellere opties, kijk maar eens op
> http://vleuterweideopglasvezel.nl/ Dit is de website van het initiatief
> in de wijk waar ik woon om glasvezel te krijgen. Ze hebben al 1000
> belangstellenden, dat is 40% van de wijk, en nu moeten deze mensen ook
> een contract nemen.  Als al deze mensen dit ook doen gaan we dus de
> komende maanden glasvezel krijgen. Hopelijk haken hier ook niet al te
> veel mensen af. Prijs voor alleen 50Mbit internet is nu EUR. 42,50, vind
> ik zelf heel redelijk.

Inderdaad, maar dit gaat te lang duren voor hier en is nu geen oplossing
helaas.

> De grap is dat de bedrijven die dit aanbieden (XMS en Reggefiber)
> dochters van KPN zijn, er zijn kennelijk monopolies waar je nooit van af
> gaat komen...

Monopolie? Ergens markt in zien? Wat is de blokkade?

> De grap is wel dat KPN (voor de hierboven genoemde lange termijn uitrol
> van glas) vrijwel alle huizen in onze wijk al heeft voorzien van de
> buizen waar het glas gewoon doorheen geblazen kan worden... Maar
> kennelijk is het commercieel niet aantrekkelijk genoeg om dit nu al te
> doen ???

Dat van die buisjes vernam ik ook van een werk-contact.
Ikzelf hoef geen FTTH of FTTC.
Ik wil een betrouwbare ADSL.
Inmiddels traint de Thomson weer op 6144 mbit met 7/6.5 noisemargin,
maar BLIJFT bezig.
Waar heb je nu een modem voor? Juist. Om juist dat soort zaken goed te
regelen.
ADSL *faalt* dus in deze.
En ik kan er niets aan doen anders dan een 'downgrade' te regelen via
een helpdesk (is die wel open op zondag?).
Kortom: wat kun je als gebruiker en hoe sta je in je contractje?

En zijn er echt geen CLI-opties t.b.v. noisemargin danwel snelheid?

Groeten,
Udo