[linux] Re: lijnstoring...

Zo Apr 5 16:26:12 CEST 2009

Udo van den Heuvel wrote:

> Ja zo?
> De modem bepaalt de snr die acceptabel is.
> Als ik een grotere noisemargin wil, het abbo is immers 8 mbit en vanwege
> de situatie komt het ding uit rond 6 mbit, zou ik dat toch moeten kunnen
> instellen?
> Scheelt mij, shceelt hen, etc.
> Is het ZO moeilijk?

Het is niet hoe ADSL is ontworpen. Dat je zelf apparatuur op de lijn zet
is eigenlijk al fout. Als netwerk beheerder hoort de lijn + aangesloten
apparatuur van jezelf te zijn wil je afdoende het netwerk kunnen beheren.

Jij bent niet de netwerk beheerder. Dus in principe heb je niets met de
lijn apparatuur te schaften. Zo dom is de keuze van Tele2 dus niet om
het concept correct uit te rollen met apparatuur van Tele2 op het
eindpunt (lees: klant locatie).

Dat je zelf met spullen op de lijn zit te klooien zonder dat je weet
waar je mee bezig bent is de enige echte fout. ADSL is op een bepaalde
manier ontworpen en  binnen dat ontwerp dien je te werken. Dat bepaalde
keuze je niet zinnen maakt het ontwerp niet fout.

Maar deze hele draad heeft effectief niets meer met Linux te maken. Ik
denk dat de xs4all.adsl newsgroup de plek is waar je verder hoort te gaan.

Hugo.

- --
hvdkooij op vanderkooij.org               http://hugo.vanderkooij.org/
PGP/GPG? Use: http://hugo.vanderkooij.org/0x58F19981.asc