[linux] Moeilijkheden met het inlezen van een externe harde schijf

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Feb 12 15:38:59 CET 2009

Beste allemaal

Al een paar weken worstel ik met een externe harde schijf - een
apparaat met zelfstandige stroomvoorziening en USB plus Firewire
aansluitingen, één NTFS partitie, een tweede partitie van het type
'FAT32'. .Het lukt me niet  om die configuratie ingelezen te krijgen
via Kubuntu 8.10, wel via Windows XP. Ik heb een interfacekabel voor
de USB aansluting, dus die benut ik. Als ik een terminal open en een
'lsusb' test doe, dan wordt de aanwezigheid van de externe HD
opgemerkt. Ook via het programma 'mount manager' wordt het apparaat
herkend; maar niet via bijvoorbeeld Dolphin.  De USB poorten van de 2
computers vanwaaruit ik op de externe harde schijf probeer te komen,
werken goed . Zowel op de laptop als op de desktop kunnen o.a. USB
sleutels en digitale camera's kunnen correct gelezen worden.  Kortom,
alle betrokken hardware lijkt in orde te zijn. In de software van
Kubuntu 8.10 heb ik blijkbaar te maken met een missende tussenschakel
in relatie tot de externe harde schijf in kwestie.

Heeft iemand onder jullie enig idee wat ik kan doen om die missende
tussenschakel te vinden en activeren?

Tot zover voor nu. Met vriendelijke groet,

Bas Roufs.

--
Viaconsensus