[linux] Re: Moeilijkheden met het inlezen van een externe harde schijf

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Feb 12 15:56:33 CET 2009

On Thu 12 Feb 2009, Bas Roufs wrote:

> Al een paar weken worstel ik met een externe harde schijf - een
> apparaat met zelfstandige stroomvoorziening en USB plus Firewire
> aansluitingen, één NTFS partitie, een tweede partitie van het type
> 'FAT32'. .Het lukt me niet  om die configuratie ingelezen te krijgen
> via Kubuntu 8.10, wel via Windows XP. Ik heb een interfacekabel voor
> de USB aansluting, dus die benut ik. Als ik een terminal open en een
> 'lsusb' test doe, dan wordt de aanwezigheid van de externe HD
> opgemerkt. Ook via het programma 'mount manager' wordt het apparaat
> [...]

Ik zou al die grafische tooltjes enzo laten voor wat ze zijn...
ze doen zo te zien toch niet wat je wilt!

Als de disk aangesloten is, dan zou die zichtbaar moeten zijn in
/proc/scsi/scsi; doe dus "cat /proc/scsi/scsi" en laat zien wat daar
staat.

Als de disk als zodanig herkend is, dan zouden de partities ook herkend
moeten zijn. Doe dus "cat /proc/partitions".

Als hulpje om te zien om welke disk device het gaat, kun je ook in de
kernel log kijken. Doe, ongeveer een halve minuut nadat je de externe
disk aangesloten hebt, "tail -100 /var/log/kern.log" (of "dmesg | tail
-100).  Daar zou dan iets tussen moeten staan waaruit blijkt dat de
kernel de disk gezien heeft en ook de partities gezien heeft; voor dat
laatste staat dan een regel als volgt:

sdb: sdb1 sdb5 sdb6

o.i.d.
Dat betekent dat er in dit geval 1 primaire partitie is (1), een
extended partitie (5), en een logische partitie op die extended partitie
(5).

Je zou dan met "mount /dev/sdb1 /mnt" de 1e partitie onder /mnt kunnen
mounten. Als die de verkeerde is, dan "umount /mnt" en dan sdb5 proberen
(of wat er ook bij jou getoond wordt).

Die automatische tooltjes zijn mooi als ze werken, maar helaas blijken
die soms wel wat gammel. Ik heb op mijn laptop Gnome als desktop, en
daar gaat het wel aardig mee, al had ie wel een poos dat ik de USB stick
/ USB disk / enz. niet via de desktop kon umounten (zeg maar "velig
verwijderen"), dat moest ik dan als root in de shell doen. Na wat
upgrades werkt het echter weer :)   Op andere systemen doe ik het liever
allemaal met de hand (en gebruik ik fvwm als desktop, wat lekker simpel
en snel is).

Paul