[linux] Re: een nieuwe computer

Do Feb 19 13:12:21 CET 2009

Aldus schreef Roeland Th. Jansen op Sun, Jan 04, 2009 at 11:17:10PM +0100:

> let's cut the chase: koop een duo-core laptop. Paar GB memory er in. 32 Bits
> versie er op knallen. Als je geen losse SD-achtige cardreader wil
> gebruiken, zoek dan een die dan de boel via USB heeft lopen.
>
> Video card: matter of taste. Intel, ATI of Nvidia. Mijn voorkeur is het
> laatste. ATI heeft werkelijk waar jaren lang er voor gezorgd dat rennies
> niet helpen en wrijven ook niet. Intel is niet bijster snel als hje ook
> nog leuke compiz/fusion dingen wil doen.

De Asus R2H is het kleine, maar duurdere broertje van de EeePC. De
officiele link is:
http://www.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=23&l3=516&l4=1&model=1205&modelmenu=2
Officieuse link op:
http://www.xs4all.nl/~sozonko/asus_r2h_howto/

Hardware in het kort:
- Intel Celeron M 900 MHz
- 512 MB RAM
- 60 GB IDE laptop schijfje
- 100 MHz Ethernet
- 54 Mb/s WiFi
- Bluetooth
- 7 inch touchscreen aan de bovenzijde (Intel video chip)
- SD card reader
- ingebouwde batterij en externe AC adapter
- GPS
- ingebouwde microfoon en speaker
- ingebouwde fingerprint scanner
- ingebouwde 1,3 Megapixel webcam
- externe muis en opvouwbaar toetsenbord
- Asus easysync (nee ik weet ook niet waar dat voor dient)
- USB TV-tuner
- apart aangeschaft: USB DVD drive (om OS te installeren)

Met zijn afmetingen van 13 bij 23 cm is dit een leuk alternmatief voor
de Apple iPhone voor mensen die hun telefoongesprekken gewoon via de
vaste lijn voeren. Hij wordt afgeleverd met Windows XP Tablet Edition,
maar daar is-ie te langzaam voor en bovendien is de Windows GUI alleen
geschikt voor een normale desktop PC. Dus dat dat dingetje als 'Vista
Capable' wordt omschreven lijkt me cru. Voor gebruik als fototoestel
is het niet handig dat zowel het schermpje als de lens aan de bovenzijde
zitten.

Het ingebouwde scherm en de USB muis en toetsenbord zijn niet echt
bruikbaar, maar hij werkt ook met een goed keyboard, muis, externe
VGA monitor. Sluit voeding, Ethernet en DVD aan en je hebt een echte
PC met een hoop draadjes. Na veel gezoek (een fatsoenlijke handleiding
krijg je er niet bij) druk je tijdens het opstarten op <F2> waardoor het
BIOS zichtbaar wordt en je het gewenste boot device kunt kiezen.

Een aantal instellingen moet je met Windows doen, bijv. om de externe
monitor te aktiveren; helaas wordt het ingebouwde scherm toch aktief
als je opstart zonder dat een monitor is aangesloten....

Met Mandriva 2009 werkt de WiFi zonder mankeren. X Window wordt goed
geconfigureerd. Na een poging om een CD af te spelen maar weer mee
gestopt wegens de trieste geluidskwaliteit - eventueel via een
kabeltje naar mijn versterker te proberen. Het touchscreen doet het zowaar
en fungeert als alternatieve muis onder X.

Eigenlijk doet het apparaatje alles wat je nodig hebt. Misschien was
de OS installatie ook wel vanaf een USB stickje gelukt. Het apparaatje
heeft een hoop hardware waar je bij gebruik als server niets aan hebt
en ik verspil voorlopig geen tijd aan het zoeken naar drivers.

De Easysync lijkt aan een laptop van een ander merk onder XP spontaan
te werken, maar de TV-tuner vereist software die alleen met ASUS wil
werken: anders was het een aardig kadootje geweest.

Het apparaat kostte zes keer zoveel als de Conceptronic CH3WNAS die
alles biedt wat je nodig hebt waaronder een grotere snellere schijf,
maar beperkt is tot 32 MB RAM en een 170 MHz PPC CPU. Die komt met
een uitgeklede MontaVista Linux, maar een Debian installeren gaat
wat meer moeite kosten. Een eerste link vind je op http://dsmg600.info/

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth
--