[linux] Huisrekeningen

Mark van Dijk mark op voidzero.net
Do Feb 19 17:32:51 CET 2009

Hoi list,

Ik heb hetzelfde verzoek om hulp al eens eerder geplaatst volgens mij, maar ik
loop wederom vast en hoop dat ik nog wat meer hulp kan krijgen.

Ik ben bezig met de huisrekeningen. Ik woon samen met 5 huisgenoten. We betalen
allemaal wisselende kosten aan huishoudspullen en ik ben belast met de
administratie. Elke keer alles helemaal met de hand uitrekenen wordt een steeds
grotere frustratie en ik neem aan dat we op deze lijst wel wat wiskundigen
hebben die me kunnen helpen.

Omdat ik zelf het meeste betaal dus zij het meeste aan mij moeten betalen vind
ik het praktisch als ze alleen aan mij geld hoeven over te maken (dus korting op
dit bedrag om hun eigen kosten te dekken).

Voorbeeld:

Ik:		50 euro		8 euro p.p.
Henk:	15 euro		2 euro p.p.
Piet:	5 euro		0.83 euro p.p
Kees:	3 euro		0.50 euro p.p.
Jan:	1,50 euro	0.25 euro p.p.
Klaas:	niets

Ik reken nu steeds uit wat iedereen aan iedereen moet betalen, trek dan weer
bedragen van elkaar af en nu lopen sommige mensen elkaar 50 cent over te maken.
Beetje onpraktisch, kan vast handiger. Maar goed, "I'm a reader not a
calculator"....

Zulke dingen zijn in openoffice te maken, of misschien als een script. Als we
pythonisten hebben die zoiets in python kunnen schrijven zou het me meteen
helpen met m'n eigen skills.

Anyway, hulp gewenst, alvast bedankt.

Hartelijke groet,
-Mark.