[linux] Re: Boot van SATA-dvd (nog meer:()

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Vr Feb 27 21:28:55 CET 2009

J.S. Rood schreef:
> Op woensdag 18-02-2009 om 14:09 uur [tijdzone +0100], schreef Daniel von
> Asmuth:

> Nou dat weer:(
>
> Ik heb nu ook SuSE 11 geïnstalleerd en nu kan ik ubuntu alleen nog met
> de grub-commandline starten. Het volgende is er aan de hand:

<knip>
> En nou lijkt het erop dat dat lange uuid-nummer niet meer klopt als ik
> via het SuSE-menu binnenkom. Dat zegt Grub "Err. 15 file not found"

Dat UUID nummer verandert als je een partitie fomatteert. Gebeurt dus
altijd bij een nieuwe install.
> Maar als ik handmatig root (hd0,0) en "kernel ..... root=/dev/sda1"
> ingeef dan lukt het booten wel.
>
> Da's wel lastig want ubuntu heeft de gewoonte om voortdurend nieuwe
> kernels te installeren.

Om deze reden heb ik een tamelijke hekel aan die onleesbare UUID's die
veel distro's zijn gaan oebruiken. Omdat sommige distro's ook schuiven
met de /dev/sdX nummers gaat dat ook niet altijd goed. Mijn vluchtweg is
om labels te gebruiken die wel hetzelfde blijven.

Dat "installeer probleem van nieuwe kernels" los ik op door op te laten
starten via een keten (chain) waarbij grub vanuit het MBR grub in de
rootpartitie aanroept. Die nieuwe kernels worden dan altijd toegevoegd
aan de 'eigen' grub van een distro in de root-partitie. Eén bepaalde
distro beheert dan de grub in MBR, meestal de laatste vanwege het gemak
bij installeren..

Mijn menu.lst ziet er nu als volgt uit,. De oude versie Mandriva 2008.0
wordt in een keten aangeroepen. Detail: swap wordt wel via UUID gemount
omdat ik die partitie nooit verander / formatteer.

timeout 5
color black/cyan yellow/cyan
gfxmenu (hd2,0)/boot/gfxmenu
default 0

title Linux Mandriva 2008.1
kernel (hd2,0)/boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=Mandriva_2008.1 root=LABEL=root2
resume=UUID=710ad218-ef74-493a-9ad3-c9ddcb9ebe5f splash=silent vga=788
initrd (hd2,0)/boot/initrd.img

title Mandriva 2008.0 (oude versie)
root (hd1,6)
configfile /boot/grub/menu.lst

> Is daar een eenvoudige verklaring voor? Wanneer wordt die uuid
> vastgelegd?

Ja dus

> groet
> hansr