[linux] Re: Verbinding met xs4all stuk na upgrade naar Debian Lenny

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Feb 27 22:25:23 CET 2009

On Fri 27 Feb 2009, Marc van Eerd wrote:

> Ik zet een pptp vpn op naar mijn adsl router (heb nog een prehistorisch
> SpeedTouch Home modem uit 2000) waarmee het niet nodig is om te NAT-ten.

Voor de duidelijkheid: je gebruikt je linux pc (die aan de speedtouch
hangt) dus niet als gateway voor andere pc's? Je probeert dus ook het
internet op te gaan via diezelfde linux pc?

> Daar maar eens naar kijken dan...

Laat eens de output van "ifconfig -a" zien, of mooier: "ip a"
(eigenlijk: "ip address show" maar ik kort het altijd zoveel mogelijk af :-)
als je de iproute package geinstalleerd hebt. Ook "ip ro sh" of
"ip route show".

Je kunt ook mooi met "ip route get ipnummer" zien hoe jouw systeem naar
dat ip nummer zal routeren; dus via welk interface de verbinding naar
buiten gaat, en met welk source IP adres. Dat kan ook wel leerzaam
zijn...

Op een systeem die ook nog met pptp en een speedtouch verbinding maakt
(an sich de mooiste manier om het publieke IP adres op het systeem zelf
te krijgen, bij gebrek aan bridged verbindingen...) zie ik onderaan de
"ip route show" staan:

default dev ppp0  scope link

Meer heb je niet nodig qua routering voor een werkend verbinding.
Verder zie ik:

$ ip route get 194.109.21.51 # ping.xs4all.nl
194.109.21.51 dev ppp0  src 80.101.58.xxx
    cache  mtu 1500 advmss 1460

Zoiets zou jij dan ook moeten zien.

Zo ja, dan wordt het tijd voor tcpdump -ni ppp0
en dan kijken welke IP packets naar buiten gaan, en wat er terug komt
terwijl je naar buiten probeert te verbinden...

Paul