[linux] Re: IRC kanaal #NLLGG (en linkedin)

Casper Gielen casper-nllgg op gielen.name
Ma Jul 6 16:45:11 CEST 2009

dick kampman wrote:
> Beste Peter,
>
> Het ontgaat me een beetje waarom er naast het bestaande adres
> (linux op lists.nllgg.nl) nog weer aparte communicatiekanalen moeten worden
> opgezet.

Omdat niet iedereen zich thuis voelt op een mailinglist. De NLLGG heeft ook een website en een
forum. Het is gewoon voor ieder wat wils.

> Eerlijk gezegd, ontgaat het me ook hoe ik aan #NLLGG zou kunnen deelnemen.
>
> Waar staat OFCT voor, en wat is irc?
 >
 > Kan het voor mij, de niet onintelligente, maar toch altijd slecht
 > geinformeerde leek op computergebied, interessant zijn om aan dit
 > nieuwe "kanaal" deel te nemen?

OFTC = Open and Free Technology Community
IRC = Internet Relay Chat

IRC is het belangrijkste chat netwerk op internet. Op een IRC server kun je in real-time chatten met
andere gebruikers. In vergelijking met e-mail is er nauwelijks vertraging voor berichtjes zictbaar
worden voor andere gebruikers.

Op een IRC server zijn verschillende kanalen, zodat niet iedereen alle berichten hoeft te lezen,
Kanalen op IRC beginnen altijd met een #. NLLGG heeft nu ook een eigen chat kanaal, genaamd #NLLGG

Een IRC netwerk bestaat uit verschillende IRC servers die onderling berichtjes uitwisselen. Er zijn
verschillende netwerken. OFTC is daar een van, en specifiek gericht op de Free/Open Source wereld.

IRC is over het algemeen vrij informeel, en de juiste plek als je snel een korte vraag hebt, een
discussie wilt voeren, of gewoon gezellig wat over Linux wil praten.

Momenteel is het nog erg rustig op het #NLLGG kanaal, en het kan dus even duren voor je een reactie
krijgt, maar kom  er gerust bij.

1. Installeer een IRC client
2. Verbind met de server irc.oftc.net
3. Join het kanaal #NLLGG