[linux] Re: Verschil tussen host, nslookup en dig

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Jul 10 22:41:52 CEST 2009

On Fri 10 Jul 2009, joop gerritse wrote:
> [...]

Ik zie eigenlijk bij elk dat er niks gevonden wordt... Dat vind ik niet
echt verschillend.

> [...]
>
> Ja, het bestaat al jaren, maar het zat altijd bij planet (dat is ook kpn, ik
> weet het, maar zo werkt dat volgens mij niet bij KPN).

De nameservers zijn zo te zien vandaag gewijzigd, althans er is wel iets
veranderd vandaag als je de whois gegevens bekijkt:

   Record last updated: 10-07-2009

> Wat is er hier nou precies aan de hand? Ik wil gewoon mailen naar
> info op liemersmuseum.nl (net zoals wie weet hoeveel klanten ;-) ) en ik krijg
> dat mailtje terug met "niet bekend" o.i.d... en ik vraag me dus af wat er aan
> de hand is. De nieuwe mail servers zijn bekend, hoe lang moeten we wachten
> voordat (wie? DNS? KPN?) dat weet?

KPN moet hun nameservers voorzien van de juiste data voor die
domeinnaam. Zo te zien hebben ze helemaal niks erin staan, alleen een
SOA.... Dus niks werkt momenteel... o ja, localhost.liemersmuseum.nl
werkt wel :-)

> Volgens mij betekent het het laatste ;-) maar ik moet toegeven dat ik

Start Of Authority, bijna goed :-P

> O ja, en voor het geval iemand me vraagt: heb je KPN al gebeld? Heb je dat
> zelf al wel eens geprobeerd?Zo ja, welk nummer? En natuurlijk al helemaal
> niet in het weekend.

Uit dezelfde whois data:

   Technical contact(s):
      DOM001326-KPN00
      KPN Domain Office
      +31 (0)704512555
      domain op kpn.com

Echter verwacht ik dat je beter de Admin-C kunt bellen (die kan zijn
domein boer instructie geven), maar die meneer J de Leuw zal idd. in het
weekend niet aanwezig zijn.  De Tech-C zou wel bemand moeten zijn, zeker
bij een toko als de KPN.

Overigens had ik vorige week iets vergelijkbaars gehad: de toko waar ik
werk had brixter.nl verkocht aan jaap.nl, en die diende vrijdag een
verhuizingsverzoek in voor de domeinnaam. Die hebben we meteen
geaccordeerd, en toen bleek dat de zonefile nogal slordig overgenomen
was. Oorspronkelijk wees de A record van brixter.nl naar een redirector
die een HTTP redirect deed naar www.brixter.nl. De A record van
www.brixter.nl was weer een CNAME naar woonkrant.nl (mooi he).
Ze hadden echter voor brixter.nl en www.brixter.nl dezelfde A record
opgenomen, wat dus uiteraard een eindeloze redirect loop opleverde.
Daar kwamen ze pas maandag 9.10 achter (eerst koffie he :-).

Motto van het verhaal: geen dingen veranderen op vrijdag.

Paul