[linux] Re: suggestion to Marc Shuttleworth

paai j.j.paijmans op uvt.nl
Ma Sep 28 16:10:01 CEST 2009

Bas Roufs wrote:...

> Een ander relevant pakket in dezelfde distro is 'Kontact' - een combi
> programma voor e-mail (K-Mail), agenda, adresbeheer, geo-data en een x
> aantal andere dingen. Meer informatie: http://userbase.kde.org/Kontact
> Het is de moeite waard om na te gaan of Kontact ook op een PDA kan
> draaien - desnoods met een paar aanpassingen.
> Overigens, het zou mij niet verbazen als er meer mensen zijn die
> proberen Kontact met een PDA te synchroniseren of combineren. Wellicht
> zijn er bestaande 'bug reports' over dit onderwerp.
>  Maar goed, dit alles zeg ik met een slag-om-de-arm.

Kontakt is een KDE suite, en om te syncen met de Palm is kpilot nodig.
Alleen het woord 'kpilot' al is genoeg om mijn bloeddruk met 50% te doen
stijgen. Ik heb er dit voorjaar vele weken aan besteed, in samenwerking
met een van de ontwikkelaars (Jason), om het kreng aan de praat te
krijgen. Nada. Niets. DOA.

Een van de bijkomende complicaties van kpilot (dat onder KDE3 best wel
werkte) was dat men besloten had de 'P' van PDA op te hangen aan een
geheel nieuwe infrastructuur, Akonadi geheten. Resultaat: een absolute
spaghetti van instellingen, en als het geheel crashte wees iedereen met
de vinger naar de volgende laag.

Ik ben een groot voorstander van nieuwe benaderingen, en Akonadi klinkt
leuk als concept. Om zoiets los te laten op een distributie zonder een
alternatief in het geval van bugs die het systeem onbruikbaar maken,
is... ondoordacht.

Ja, en ik heb geprobeerd de KDE3 versie van kpilot te gebruiken.
Resultaat: zie boven.

Dank

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI                013-4662693