[linux] Re: hoe 2 versies van dezelfde website naast elkaar?

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Ma Feb 1 20:44:22 CET 2010

On Mon, February 1, 2010 18:41, Paul de Vries wrote:
> op een fysieke machine draaien nogal wat verschillende domains, sommige
> met joomla, sommige met zelfgeschreven applicaties, en andere nog anders.
> het gaat hier om een klant, www.example.org, die gemigreerd moet worden,
> en dan specifiek over de productieomgeving. in ontwikkeling-, test, en
> acceptatietest ligt dat uiteraard anders.

Bij een migratie komt meer kijken dan je in eerste instantie zou denken.
Een simpele knop-indruk actie komt er meestal niet bij kijken. Dit zou je
van te voren goed moeten testen en dan evt. kunnen scripten.

De proxy methode komt bij mij nogal als een lelijke hack over (no offence).

Klopt het dat je een control panel hebt? Heeft die geen hulpmiddelen voor je?

Ikzelf heb al op verschillende manieren migraties uitgevoerd, maar je moet
dan wel even weten wat de handigheidjes van apache zijn.

Een mogelijkheid is om een subdomein te nemen en daar je site in te
configureren en dan bij de switch apache te vertellen dat het subdomein,
het hoofdomein is geworden.

Een andere mogelijkheid is om op een test omgeving de site te
configureren, in je hosts file de www.example.org naar de test omgeving te
leiden. En als je klaar bent, dat je dan het hele zaakje overgooit naar de
productie omgeving. Het is dan wel handig als je 2 verschillende
databasenamen gebruikt.

Soms kom je er niet onderuit en moet je gewoon een uurtje (of wat) de site
offline halen (gebruik een tijdelijke documentroot, waarin een index.html
staat met daarin een tekst voor de gebruikers van je klant). Zeker bij
sites die interactief zijn is dat wel aan te raden (bijv. gebruikers van
je klant die bezig zijn met een bestelling in de webshop en ineens een
offline site tegen komen of een totaal ander bestellingsproces voor hun
neus krijgen is niet echt bevordelijk).

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,
Rutger