[linux] Re: hoe 2 versies van dezelfde website naast elkaar?

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Ma Feb 1 21:40:49 CET 2010

On 01 Feb 2010, at 20:44, Rutger van Sleen wrote:

> Bij een migratie komt meer kijken dan je in eerste instantie zou denken.
> Een simpele knop-indruk actie komt er meestal niet bij kijken. Dit zou je
> van te voren goed moeten testen en dan evt. kunnen scripten.

in mijn ontwikkelomgeving heb ik die migratie al een aantal keren uitgevoerd, en voor zover mogelijk, in scripts ondergebracht.
in dit concrete geval gaat het om joomla, die moet je installeren vanuit je browser, en daarna via zijn admin de overige add-ons.
ik heb nog niet kunnen vinden hoe je daaran iets kunt scripten.
een flauwe truuk is om gebruik te maken van applescript (dit werk doe ik bij voorkeur vanaf een mac), die een recorder/playback functie heeft voor muis/toetsenbord, maar dat vind ik toch te link. bovendien zoek ik zoveel mogelijk algemeen toepasbare oplossingen.
de huidige migratie kost niet veel tijd, en via een tijdelijke index.html 'effe bezig' is dat best te overzien.

> De proxy methode komt bij mij nogal als een lelijke hack over (no offence).

kan ik niet beoordelen. Hugo geeft me over het algemeen uitermate zinvolle antwoorden.
'lelijk' klinky als een esthetisch oordeel, maar wat als het wel een doeltreffende en doelmatige aanpak is?

> Klopt het dat je een control panel hebt? Heeft die geen hulpmiddelen voor je?

ja, plesk, en nee, geen hulpmiddelen: plesk 8.0 migration manager kan wel sites overhalen van andere control panels als ensim, maar dat speelt hier niet.

> Ikzelf heb al op verschillende manieren migraties uitgevoerd, maar je moet
> dan wel even weten wat de handigheidjes van apache zijn.

ik wacht met spanning af ...

> Een mogelijkheid is om een subdomein te nemen en daar je site in te
> configureren en dan bij de switch apache te vertellen dat het subdomein,
> het hoofdomein is geworden.

als ik de reverseproxy goed heb begrepen doet dat iets vergelijkbaars, alleen op het moment van get i.p.v. 'statisch' in de httpd.conf

> Een andere mogelijkheid is om op een test omgeving de site te
> configureren, in je hosts file de www.example.org naar de test omgeving te
> leiden. En als je klaar bent, dat je dan het hele zaakje overgooit naar de
> productie omgeving. Het is dan wel handig als je 2 verschillende
> databasenamen gebruikt.

tenzij ik een beter alternatief kan vinden is het scenario:
- index.html 'even geduld aub'
- database dump, images, etc, etc
- vervang j10-httpdocs door j15-httpdocs
- installeer j15 + extensions
- database load, images, etc, etc
- index.html weer weg

> Soms kom je er niet onderuit en moet je gewoon een uurtje (of wat) de site
> offline halen (gebruik een tijdelijke documentroot, waarin een index.html
> staat met daarin een tekst voor de gebruikers van je klant). Zeker bij
> sites die interactief zijn is dat wel aan te raden (bijv. gebruikers van
> je klant die bezig zijn met een bestelling in de webshop en ineens een
> offline site tegen komen of een totaal ander bestellingsproces voor hun
> neus krijgen is niet echt bevordelijk).

zie boven

> Hopelijk heb je hier wat aan.

dank!