[linux] Re: wat gaat er hier mis?

Za Mrt 6 12:13:45 CET 2010

On Sat, Mar 06, 2010 at 10:01:13AM +0100, joop g wrote:
> [...]
>
> en ik maak de backup met het commando:
>  /usr/local/bin/rsync -rltDh --no-group --no-owner --delete  --modify-window=1 -stats  /museum/ /mnt/tmp/backup/museum
>
> Als ik dat gewoon vanaf de commandoregel doe, gaat dat goed, maar als ik het
> onder cron draai krijg ik duizenden meldingen van dit type:
>
> rsync: recv_generator: failed to
> stat "/mnt/tmp/backup/museum/mail/ingridmens/mail/inbox.sbd/kerkstraa
> t.sbd/offic\#303\#253le stukken": Invalid or incomplete multibyte or wide
> character (84)
>
> Ik neem aan dat ik onder cron een lib mis of zoiets, maar welke?

Ik neem dat u onder cron alle nodige file systems gemount hebt en dat
het NTFS file system geen Linux libraries bevat. De bovenstaande
foutmelding suggereert iets anders.

Mijn ervaring met cron jobs is dat problemen in deze klasse doorgaans
worden veroorzaakt door ontbrekende omgevingsvariabelen, die wel gezet
zijn als u met de hand inlogt (er zijn nog een paar opties, zoals de
moeilijkheid om naar /dev/tty te schrijven).

Libraries die wel bestaan, maar niet gevonden worden, kunnen worden
opgegeven met variabelen als LD_LIBRARY_PATH (zie een andere thread),
maar de foutmelding suggereert dat het iets met de taalinstellingen
te maken heeft (LANG, LC_CTYPE & consorten). U zult de benodigde
variabelen in de cron opdracht c.q. shell script moeten zetten.

> Ik krijg trouwens de indruk dat, ondanks deze meldingen, de backup wel gemaakt
> wordt.

Probeer de backup terug te zetten en crontoleer de file die hierboven
genoemd werd.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.

--