[linux] Re: wat gaat er hier mis?

Peter Vollebregt peter.vollebregt op xs4all.nl
Za Mrt 6 14:53:46 CET 2010

Beste Joop,

joop g schreef:
> [...]
>
> # mount -t ntfs-3g -o \
> utf8,quiet,shortname=winnt /dev/disk/by-label/Elements /mnt/tmp
>
> en ik maak de backup met het commando:
>
>  /usr/local/bin/rsync -rltDh --no-group --no-owner --delete  --modify-window=1 -stats  /museum/ /mnt/tmp/backup/museum
>
> Als ik dat gewoon vanaf de commandoregel doe, gaat dat goed, maar als ik het
> onder cron draai krijg ik duizenden meldingen van dit type:
>
> rsync: recv_generator: failed to
> stat "/mnt/tmp/backup/museum/mail/ingridmens/mail/inbox.sbd/kerkstraa
> t.sbd/offic\#303\#253le stukken": Invalid or incomplete multibyte or wide

Dit wijst aan alle kanten op een probleem met de codering van de
karakters. De bron is UTF-8 (multibyte karakters) maar het systeem
herkent dat bij het kopiëren niet en maart er wat anders van. Herkenbaar
aan het stukje met: "/offic\#303\#253le" waar waarschijnlijk "officiële"
heeft gestaan.

Typische oplossingen / problemen
http://www.fedoraforum.de/viewtopic.php?f=16&t=13873
(onze Duitse vrienden hebben dit probleem nogal eens vanwege hun
bijzondere karakters)

http://www.miskatonic.org/2009/09/18/convmv-solves-rsync-encoding-problem
Wat een oplossing is: namelijk de codering van bestanden omgooien op je
utf8 bronsysteem die een andere codering lijken te hebben dan utf-8 (dat
gebeurt nog wel eens als je er met ftp of met torrents files op zet -
dit probleem heb ik ook eens gehad).

Om de een of andere reden gaat dit alleen mis met cron en normaliter is
het doelsysteem wel correct gemount (met utf8 zoals hierboven). Hoe dat
op te lossen is weet ik niet. Maar je normale systeem is op de een of
andere manier slimmer. Ik vernoed dat de ntfs schijf op een andere
manier gemount is. Wederom in het duits gaat het volgende daar enigzins
over:
http://forum.ubuntuusers.de/topic/kopieren-ersetzen-bei-veraenderter-datei/#post-1180136

Een eventuele workaround is natuurlijk om de data eerst te tarren (en
comprimeren) en dan te kopiëren.

> Ik neem aan dat ik onder cron een lib mis of zoiets, maar welke?
>
> Ik krijg trouwens de indruk dat, ondanks deze meldingen, de backup wel gemaakt
> wordt.

Geen idee of die dan klopt.

Peter Vollebregt