[linux] Re: wat gaat er hier mis?

joop g jjge op xs4all.nl
Za Mrt 6 18:48:06 CET 2010

On Saturday 06 March 2010 14:53:46 Peter Vollebregt wrote:
[...]
> Dit wijst aan alle kanten op een probleem met de codering van de
> karakters. De bron is UTF-8 (multibyte karakters) maar het systeem
> herkent dat bij het kopiëren niet en maart er wat anders van. Herkenbaar
> aan het stukje met: "/offic\#303\#253le" waar waarschijnlijk "officiële"
> heeft gestaan.

Lijkt me ook.

> Typische oplossingen / problemen
> http://www.fedoraforum.de/viewtopic.php?f=16&t=13873
> (onze Duitse vrienden hebben dit probleem nogal eens vanwege hun
> bijzondere karakters)

Ja, en de oplossingsvoorstellen lih=ggen ook in die richting. Geen Umlaut
gebruiken (geen trema's in het Nederlands, niet dat dat hetzelfde is). Maar
mijn gebruikers zitten op Windhoos, en net zo blij dat ze zomaar trema's
kunnen intypen.

En Windows gebruikers opvoeden... tja, dan waren ze allang op Linux
overgestapt, toch? ...toch?

>. Maar je normale systeem is op de een of
> andere manier slimmer. Ik vernoed dat de ntfs schijf op een andere
> manier gemount is.

Ik heb het mount commando erbij gezet, want ik vermoed ook dat het probleem
daar zit. Het is dus momenteel:

# mount -t ntfs-3g -o \
utf8,quiet,shortname=winnt /dev/disk/by-label/Elements /mnt/tmp

Het probleem is dus dat die "quiet" kennelijk niets doet, en dat die utf-8,
die toch naar mijn mening afdoende zou moeten zijn, kennelijk ook niet doet
wat-ie moet doen.

Met, nog steeds in het achterhoofd, dat het vanaf de commandoregel wel werkt.

O ja, even voor de goede orde: ik bedoel dus, dat ik de backup procedure (een
bash script) zowel vanaf de commandoregel als vanuit cron kan opstarten. In
het eerste geval zonder meldingen, in het tweede geval met VEEL meldingen.
Voorzover ik kan bekijken gaat de backup in beide gevallen goed, maar het
gaat wel over enkele honderdduizenden files...

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11