[linux] Re: Ext3: reserved-blocks-percentage en max-mount-counts

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Mrt 11 12:54:36 CET 2010

On Wed 10 Mar 2010, Daniel von Asmuth wrote:
> [...]

Het was ooit 10%, en dat was zinvol toen disken nog in MB's geteld
werden.
Nu met TB's zou ik voor systeem filesystems (/, /var) een percentage
kiezen die netto 50-200MB oplevert. Voor andere filesystems zet ik het
altijd standaard op 0.

> Sommige Linux machines halen uptimes van boven een jaar. De default
> max-mount-count wordt dan wel erg hoog. Misschien zou je tijdens gepland
> onderhoud altijd een fsck moeten doen, zodat het geen verrassing meer
> is.

Ik heb tijdens zo'n gedwongen fsck nog _nooit_ iets raars opgemerkt.
Ja, in 2.4 tijd kreeg je weleens de melding "unused inode cleared" ofzo,
maar dat was meer een security ding (zodat gedelete inodes niet hersteld
konden worden).  Ik zet dus altijd overal die counts op 0 (disabled
dus).

Verder zou ik de overstap op ext4 aanraden, dat is toch wel belangrijk
sneller dan ext3. Toen ik een tijdje ext3 gebruikte voor de NFS voor
mijn dreambox (satelliet ontvanger), dan duurde het deleten van een
opname meerdere seconden, gedurende die tijd moest je wachten. Ik ben
destijds overgestapt op XFS en dat ging een heel stuk beter. Nu weer
(bij in gebruikname nieuwe disken) op ext4, en dat gaat weer prima.

Ook voor de backup systemen op werk zijn we overgestapt op ext4,
meerdere TB's is geen enkel probleem.

Paul