[linux] Re: Het nut van een web proxy server

Ma Mrt 15 18:36:47 CET 2010

On 14/03/10 19:40, Daniel von Asmuth wrote:

> De vraag is meer van: je hebt een gebouw met 100 usertjes op een gigabit
> LAN die graag willen surfen, maar je verbinging naar het wilde wijde
> Internet is slechts 100 Mb/s. Hoeveel snelheidswinst haal je dan door er
> een proxy tussen te zetten?

Dat is afhankelijk van best wel veel factoren. Kan je proxy pipelining?
Kan je proxy selectief caching doen anders dan aangegeven in de server
headers? Ik zie genoeg websites die niet veranderen maar waar het
Content Management System stug alles markeert als Pragma NoCache.

Ik heb wat ervaring met Squid maar meer met een commerciele oplossing
die niet primair als cache maar security gateway het webverkeer
behandeld. Je kan dan bepalen welke sites ongewenst zijn of wellicht
niet gewenst zijn tijdens kantoor uren bijvoorbeeld.

Maar ik heb zelfs daar klanten die niet meer dan 20% aan cacheable
pagina's haalt. Het gemiddelde slingert in mijn ervaring rond de 50% op
dit moment.

--
hvdkooij op vanderkooij.org               http://hugo.vanderkooij.org/
PGP/GPG? Use: http://hugo.vanderkooij.org/0x58F19981.asc