[linux] Re: I/O errors bij installatie ubuntu karmic

joop g jjge op xs4all.nl
Wo Mrt 24 07:24:27 CET 2010

On Tuesday 23 March 2010 22:56:43 Rutger van Sleen wrote:
[...]
> Laten we alsjeblieft ontopic blijven en onze persoonlijke
> meningen/angsten/vooroordelen/etc over bepaalde bestandsystemen terzijde
> houden. Zolang er nog niet eens genoemd is wat voor
> bestandsysteem/schijf/controller hier van toepassing zijn, kunnen we beter
> proberen om een antwoord te vinden voor Paai (of in ieder geval een
> richting uit te zoeken).

Helemaal mee eens. Als ik even een beetje kritisch mag zijn: er lopen hier
volgens mij een paar problemen door elkaar heen, die je beter kunt scheiden.

1. testen van een disk: dd if=/dev/zero of=/dev/disk-in-kwestie en een
heleboel geduld
2. testen van een DVD dd if=/dev/dvd of=/dev/null of gewoon de menukeuze in
Ubuntu, als die nog bestaat
3. corruptie van een bestandssysteem, dat zal zo langzamerhand bij Paai al wel
een feit zijn, en de discussie over ext4 (ik heb er zelf, noch bij Reiser,
noch bij ext3 ooit ernstig problemen mee gehad)
4. de mogelijkheid dat een schijf electrisch in het ongerede raakt door een
stroomonderbreking.

1 en 2 kun je testen, en er zijn efficiëntere methodes denkbaar; ik begreep
trouwens dat SMART helemaal niet meer bruikbaar is? dat zou in de richting
van 4 wijzen. Wat 3 betreft: ik denk dat iedereen daar wel in geïnteresseerd
is, maar daar zul je in dit specifieke geval de vinger niet meer achter
krijgen...

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11