[linux] Re: - Twee wireless nics bonding?

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Ma mei 10 16:32:50 CEST 2010

Op maandag 10-05-2010 om 15:36 uur [tijdzone +0200], schreef Robin van
Leeuwen:
> Hallo, een vraagje voor de groep,
> Ik heb een laptop met een interne wireless lan kaart :
>
>   $lspci
>   06:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR928X Wireless
>   Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
>
> En daarnaast nog een externe USB wireless kaart:
>
>   $lsusb
>   Bus 002 Device 004: ID 07d1:3c09 D-Link System DWA-140 802.11n Adapter
>   [ralink rt2870]
>
> - Zou het mogelijk zijn om deze twee te bundelen om zo een snellere
> verbinding te krijgen?

Toevallig net vanmiddag de nieuwe Ubuntu 10.04 geïnstalleerd en daarbij
geprobeerd of mijn vrij nieuwe WiFi USB stickje wilde werken. En dat
bleek probleemloos te gaan tegelijk met de Interne Atheros WiFi
verbinding naar het zelfde access point. Had de indruk dat de "load"
goed werd verdeeld rekening houdend met het verschil in kwaliteit van de
verbinding. Eerlijk gezegd was ik stom verbaast, had dat niet verwacht.

> - Zou dit werken als ik verbinding maak met hetzelfde access point?

Ja dus

> - Zou dit werken als ik verbinding maak met twee verschillende access
> points, op dezelfde
>   internetverbinding?

Geen idee, heb hier verder geen toegankelijke access points

> - Zou dit werken als ik verbinding maak met twee verschillende AP's op twee
> verschillende
>   internetverbindingen?

Geen idee

> In welke richting moet ik zoeken, om hier meer over te weten te komen en
> heeft iemand
> al een pointer waar ik op moet letten en wat ik juist wel of juist niet moet
> doen als ik
> iets dergelijks aan de praat wil krijgen...
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Robin van Leeuwen

Het eerste, verbinding maken naar hetzelfde access point, werkte dus bij
mij zonder dat ik iets hoefde te doen. de verbinding met de interne
Atheros was er, usb-stickie insteken en het maakte verbinding naar
hetzelfde access point.

Gewoon proberen dus, zou ik zeggen.

Aart