[linux] Re: Foto 'film'

Jurgen Goedbloed jurgen op albatros.xs4all.nl
Za mei 15 11:48:03 CEST 2010

Hoi Cecil,

> Heb gisteren foto's gemaakt tijdens een uitje. Deze zouden moeten worden
> gepresenteerd. Ik zou graag een 'filmpje' maken waarbij deze met leuke
> fadein en fadeout effecten worden getoond. Een mooie onderbouwing met
> muziek en gesproken tekst zou helemaal mooi zijn. Ik heb zelf geen
> ervaring met dit soort zaken. Is er onder Linux leuke software waarbij
> een complete leek dit zonder al te veel moeite zou kunnen doen?

Ik kan je Kdenlive aanraden. In kdenlive kun je een 'slideshow' clip
opnemen. Voor deze slideshow clip geef je aan in welke directory de
foto's staan, hoe lang iedere foto getoond moeten worden, welke
crossfade er gemaakt wordt. Eventueel kun je er nog een audiotrack onder
zetten met een leuk deuntje. Het geheel ga je vervolgens renderen naar
een video bestand.

Kdenlive was voor mij de eerste video editor onder Linux die simpel
genoeg is om door mij gesnapt te worden en complex genoeg om leuke
filmpjes te monteren. En het werkt ook nog. Van Kdenlive zijn packages
voor de meest bekende distributies.

Gegroet,
Jurgen.