[linux] Re: echt robuust filesystem

Marc Verhaar mcamav op gmail.com
Vr Dec 9 20:54:23 CET 2011

Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen expert in filesystemen ben; maar
wat ik wel weet is dat ik zelf geen Reiser zou kiezen omdat de ontwikkeling
hiervan op z'n gat ligt omdat de ontwikkelaar z'n vrouw niet meer lief vond.
Voor Ext4 zou ik ook niet kiezen omdat er, voorzover ik weet, geen tools
voor zijn om per ongeluk verwijderde bestanden terug te halen. Ik zou dus
kiezen voor Ext3 en eens nadenken over een raid-oplossing. Als geld het
probleem niet is zou je er een tweede exemplaar naast kunnen zetten en
raid1 gaan draaien bijvoorbeeld.

Tenslotte nog een heel aardige misschien: Wuala <http://www.wuala.com/>

Dit is een online back-updienst zoals dropbox. Het leuke van Wuala is
echter dat je door zelf schijfruimte te delen, ook meer online schijfruimte
terugkrijgt. Zou ik ook zeker eens naar kijken. Zorg ervoor dat je je
wachtwoord onthoudt want als je dat kwijt bent kun je niet meer bij je
data! Beveiliging hiervan is beter dan die van Dropbox en als je genoeg
onine bent bouw je snel veel online back-upruimte op.

Marc

Marc Verhaar