[linux] Re: echt robuust filesystem

asmuth asmuth op xs4all.nl
Za Dec 10 13:11:13 CET 2011

On Sat, Dec 10, 2011 at 10:39:02AM +0100, Johan Wevers wrote:

> Even afgezien van de vraag of je bij een crash je tape drive weer aan de
> gang krijgt, of bij een defecte drive nog iets kunt vinden dat je tapes
> kan lezen.

Als je geen risico's wilt nemen dan zul je meer dan 1 tape drive kopen.

> USB sticks zijn in mijn ervaring tot nu toe het aller betrouwbaarst qua
> opslag. Ik gebruik ze ook voor een extra backup van mijn belangrijkste
> data en data die ik niet snel opnieuw kan downloaden.

> Je loopt nogal achter, 640GB zit tegenwoordig standaard in een laptop en
> 3TB schijven zijn gewoon te koop. De prijs/opslag verhouding is het
> gunstigst voor 2TB schijven. Jammer dat de prijzen nu weer fors stijgen
> door die overstromingen in Thailand.

Ik zoek het even op: De moderne Seagate Savvio discs zijn onderverdeeld in
een 15K serie die loopt van 73 tot 300 GB en voor wie veel data wil opslaan
is er een langzamere 10K serie die loopt van 300 GB tot 900 GB en behalve
SAS 2 ook FC ondersteunt. De oudere Cheetah serie van 3,5" schijven loopt tot
600 GB. Andere leveranciers zullen niet veel anders doen. Grotere capaciteit
betekent dat je een RAID-array koopt. (natuurlijk zijn er mensen die Windows'95
gebruiken of SATA schijfjes)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.