[linux] Re: ubuntu, 32b of 64b?

Marcel Nijenhof marceln op xs4all.nl
Vr Nov 4 13:35:15 CET 2011

On Fri, 2011-11-04 at 12:00 +0100, hans rood wrote:
> Tot nu toe heb ik altijd 32-bit systemen geïnstalleerd omdat ik niet zou
> weten waarom ik 64 bits nodig heb. Maar nu pre-installeert Hettes bij
> default 64b-ubuntu.
Als het systeem meer dan 3 GB bevat kan 64bits efficiënter om gaan met
het geheugen. Verder zijn er een beperkt aantal bewerkingen die sneller
gaan in een 64 bits systeem.

Aan de andere kant zijn 64bits programma's wat groter en kunnen daardoor
een fractie trager draaien.

> De vraag is dus: maakt het tegenwoordig nog wat uit? Zijn ontbreken er
> nog veel drivers in 64b-formaat? Zijn er belangwekkende redenen om wél
> voor 64b te kiezen? lopen mijn oude WIN3.2 apps wel onder 64b wine?

Alle opensource kernel drivers zijn zowel geschikt voor 32 als 64 bits.
Daar hoef je geen probleem te verwachten.

Op elk 64bits systeem kun je de benodigde 32bits libraries installeren
waarna de 32 bits programma's gewoon werken. Dit betekent echter wel dat
veel libraries twee keer geinstaleed staan (32 en 64 bits). Buiten het
disk gebruik merk je daar echter weinig van.

NOTE:
  Ik draai al meerdere jaren 64 bit zonder echte problemen.

--
marceln