[linux] Re: ubuntu, 32b of 64b?

Vr Nov 4 14:57:23 CET 2011

Aldus schreef hans rood op Fri, Nov 04, 2011 at 12:00:48PM +0100:
> Tot nu toe heb ik altijd 32-bit systemen geïnstalleerd omdat ik niet zou
> weten waarom ik 64 bits nodig heb. Maar nu pre-installeert Hettes bij
> default 64b-ubuntu.
>
> De vraag is dus: maakt het tegenwoordig nog wat uit? Zijn ontbreken er
> nog veel drivers in 64b-formaat? Zijn er belangwekkende redenen om wél
> voor 64b te kiezen? lopen mijn oude WIN3.2 apps wel onder 64b wine?

Windows 3.2 is een versie van Windows 3.11 voor Rood China, dus 16-bits.
16-bits Windows apps lopen niet op een 64-bits Windows Vista. Niet alle
Windows applicaties draaien goed onder WinE.

Aangezien ik geen 16-bits Linux ken, heb ik geen problemen met Linux op
x86_64. Tegenwoordig heeft een PC al snel meer dan 3 GB RAM, dus is een
32-bits CPU een beperking voor zware apps. De meeste software zoals
Adobe Flash voor Firefox is beschikbaar in 64 bits en anders heb je
nog de 32-bits libraries.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--