[linux] Re: hoe heette dat programma ook alweer?

Ma Aug 20 18:57:01 CEST 2012

Aldus schreef joop g op Mon, Aug 20, 2012 at 06:33:42PM +0200:

> dan moet ik eerst weten hoe het heet.Toch? Ik kan niet iets intypen dat ik
> niet weet...
Dat is wat informatica zo'n moeilijk vak maakt:-(

> Ik heb een LiveCD en die wil ik booten. Modernere PCs kunnen dat. Maar ik moet
> nu even de CD-route volgen. Het kan zijn dat het werkgeheugen vervolgens te
> klein is. Dan houdt het allicht op.

Nogmaals: hetzelfde verhaal. Je kopieert de kernel naar een floppy en
aktiveert hem met Lilo, etc., er vanuitgaande dat de kernel daarop past,
daarna mount je root file system met de drivers als memory disk en
init zal het eigenlijke root file system moeten mounten. Kortom: kijk
eens wat er aan opstartbestanden op de Live CD staat en modificeer die
waar nodig.

Nou weet ik niet wat voor een PC u hebt of wat voor een Live CD. Voor
een enigszins recente Knoppix CD komt u met 1 GB RAM al een heel eind,
vermits er op de harde schijf een bruikbare swap partitie staat.

Mijn favoriete distro was "Tom's Boot/Root flop". Die bestond uit 1
floppy disk image met een statisch gelinkte kernel en 1 image met
het root file system, resulterend in een live systeem op 2 disketjes
met de belangrijkste commando's.

Een alternatief is om een willekeurige opstartdiskette te maken die
de CD-ROM kan mounten en met 'kexec' de live-CD gaat booten.

Ik denk dat u enige worstelingen met Tux tegemoet gaat zien....

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....