[linux] Re: onwillige printer-installatie (samsung scx-3400)

Vr Dec 28 10:50:29 CET 2012

On 12/26/12 12:43, Daniel von Asmuth wrote:
> Wat ik daar zag is:
> 'scx3400_4'(Samsung SCX-3400 Series) on mfp:/dev/mfp4
>
> 	Checking driver:	OK
> 	Checking port:		OK
> 	Printing test page:	OK
>
> Als de computer niet liegt dan zou er een driver geladen zijn,
> een device /dev/mfp4 zijn aangemaakt en een vel papier bedrukt.
> Komt dat overeen met uw waarnemingen?
Mijn ervaring is dat hij liegt! Zonder te blozen, of met zijn ogen te
knipperen,
maar dat is nu eenmaal lastig voor die maaksels.
Er is inderdaad een driver aangemaakt, zoals /etc/cups/ppd/scx3400_.ppd .
Maar geen /dev/mfp4:
ls /dev/m*
/dev/mcelog  /dev/mem

/dev/mapper:
control

/dev/mqueue:

En ook de testprint van een blad gaf geen resultaat.

> DIt verhaal geeft mij een déjà-vu gevoel, maar helaas is de
> NLLGG website met het archief van deze lijst uit de lucht en
> er zou een nieuwe website komen, maar daar horen we sinds de
> zomer weinig meer over.
Ja, het is niet de eerste keer dat ik de lijst bestook met deze vraag.
Ik had eerder een hp-laser die ik niet functioneren kreeg, en toen
adviseerde je "doe hem weg en koop een andere".  Het wegdoen
heeft geresulteerd in het verplaatsen naar een andere kamer, met
een windows xp (waar ie het prima doet), en het kopen van een
andere heeft mij een nieuwe printer die het ook niet doet gegeven.

Ik had deze keer aan het eind de vraag wat anders geformuleerd
om op een andere manier de printer "aan te spreken":
"mogelijk gaat het beter wanneer ik een symlink maak van een
/dev-naam voor een printer naar /dev/mfp4."
Zo zie ik nadat ik de printer aan heb gezet /dev/usb/lp0 verschijnen
onder /dev/usb.
Zojuist heb ik met yast alle reeds ge-installeerde printers verwijderd,
en opnieuw de printer ge-installeerd. En ook een /dev/mfp4 aange-
maakt die is gelinkt naar /dev/usb/lp0.  Maar nog steeds zonder
resultaat  ........
Iemand nog een hint?
bvd
Julien