[linux] Re: internetbankieren

Ma Nov 25 19:43:00 CET 2013

Aldus schreef Frederik Vos op Mon, Nov 25, 2013 at 01:13:18PM +0100:
> Hi,
> Of de meeste klanten wel of niet in staat zijn hun pc te beveiligen
> lijkt me niet relevant: je bent daar verantwoordelijk voor. Voorbeeld:

De bank is verantwoordelijk voor de veilige afwikkeling van
geldtransacties, ook volgens de wet. De oplossing is gewoon dat de NSA
op kosten van de bank alle PC's en mobiele telefoons controleert.

> als jouw pc gebruikt wordt om spam te versturen omdat jij niet snapt
> hoe je een mailserver configureert, moet je provider je simpelweg
> afsluiten tot je het probleem hebt opgelost. En voor mijn part nog een
> rekening voor de overlast die je veroorzaakt hebt.

Als jij zo nodig een mail server wilt draaien waar niemand om heeft
gevraagd, dan is dat jouw verantwoordelijkheid: een volstrekt ander
geval.

> De vraag is naar mijn mening:
> -  wat redelijkerwijs verwacht mag worden, zonder dat de bewijslast
> moet worden omgekeerd.

Wat zegt de wet? Burgers zijn nog niet eens verplicht om een
computerrijbewijs te halen.

> - hoe gaan banken om met non-windows operating systems, worden die per
> definitie als onveilig gezien ?

Dat is wat we aan die banken moeten gaan vragen.

> - hoe kun je als vereniging zorg dragen voor informatie om beginnende
> gebruikers te helpen bij vragen rond internet bankieren, en internet
> veiligheid in het algemeen

Tot dusverre heeft onze vereniging nauwelijks kontakt met beginnende
gebruikers. De enige mogelijkheid is om informatie op onze web site aan
te bieden. De HCC heeft een Gebruikers Groep speciaal voor beginners;
die kunnen gemakkelijk een foldertje maken je krijgt als je een PC
koopt bij de MediaMarkt of zo.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....