[linux] Re: oude /usr/src/linux-headers-3.2.0-**/include/linux verwijderen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Sep 11 12:06:44 CEST 2013

On Tue 10 Sep 2013, Hein van Dijk wrote:

> linux-headers-3.2.0-40-generic-pae:
> /usr/src/linux-headers-3.2.0-40-generic-pae/include/linux/ac97_codec.h
> linux-headers-3.2.0-53-generic-pae:
> /usr/src/linux-headers-3.2.0-53-generic-pae/include/linux/ac97_codec.h
> enz, enz idem voor de ruim tien andere kernels.

> Het ziet er dus naar uit dat ze gebruikt worden(/werden?) door de
> corresponderende kernel.

Nee, door linux-headers-3.2.0-40-generic-pae cq.
linux-headers-3.2.0-53-generic-pae.
HEADERS. Niet IMAGE. Kernel zit in IMAGE.
HEADERS is als er dingen gecompileerd moeten worden voor die kernel
(denk bijvoorbeeld aan virtualbox modules).

>  Zomaar wat files deleten buiten de package management is
>
> Als ik nu nog eens apt-get purge doe is de melding dat de kernel al
> verwijderd is en heeft het verder geen effect.

Je hebt _vast_ geen "apt-get purge linux-headers-3.2.0-40-generic-pae"
gedaan.

Daarom gebruik ik overigens alleen maar aptitude (die zo'n beetje als
drop-in replacement voor apt-get gebruikt kan worden verder): als alle
packages X,Y,Z verwijderd worden die een package A nodig hebben (en
waardoor A dus "automatisch" mee geinstalleerd was), dan wordt package A
ook weer "automatisch" verwijderd. Al schijnt het zo te zijn dat meer
recentere versies van apt-get dat trucje ook beheersen... alleen kunnen
eerdere installaties die informatie wellicht dus niet geregistreerd
hebben.  apt-get zal dan dus niet "onnodige" packages verwijderen omdat
ie niet weet dat die alleen voor een afhankelijkheid geinstalleerd
waren.

Paul