[linux] Re: xs4all smtp autorisatie probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Sep 12 10:34:22 CEST 2013

On Wed 11 Sep 2013, Bart-Jan Vrielink wrote:

> Paul,
> Hoezo heeft het niks met elkaar te maken??

SASL is een (heel) specifiek voorbeeld van hoe authenticatie te doen.

Da's net zo iets als roepen dat je heel nodig moet tanken en vraagt waar
een Gulf pomp te vinden is. Ik geef aan dat er veel meer tank stations
zijn dan alleen Gulf, maar jij wil per se Gulf.

> http://www.postfix.org/SASL_README.html
> http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Authentication_and_Security_Layer

Altijd leuk hoe die dingen die "simple" in de naam hebben voor heel veel
mensen een enorme uitdaging blijkt. Het is ook enorme overkill voor SMTP
AUTH zoals jij dat wilt. Wellicht gebruikt xs4all aan kun kant wel SASL,
met honderdduizenden klanten te administreren is dat geen slechte keus.
Maar als je maar één user/password hoeft door te geven...

Zoals ik ook al eerder aangaf: met exim is het in een file
"user:password" neerzetten en misschien nog een vlaggetje zetten;
ongeveer samengevat onderaan de pagina
http://www.lexspoon.org/linux/smtp-relay.html

Met postfix heb ik geen idee.

Paul