[linux] Re: xs4all smtp autorisatie probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Sep 12 17:51:26 CEST 2013

On Thu 12 Sep 2013, Paul de Vries wrote:

> voor centos 6.4 zijn postfix & dovecot de meest gebruikte oplossingen.
> inkomend verkeer (imaps) handelt dovecot goed af met tls en (sasl) authenticatie naar pam.

uitgaand bedoel je denk ik

> voor smtpd inkomend wil ik graag iets dergelijks, postfix/dovecot werkt prina, dus ik denk dat ik dat zo kan laten.
>
> voor smtp naar xs4all wil ik graag tls en wil xs4all graag authenticatie.
> hiervoor voldoet postfix/dovecot niet, postfix/cyrus overigens wel, maar dan zit ik met 2 sasl implementatie.
>
> zoals paul al aangeeft zit ik niet vast aan sasl, maar ik weet gewoon niets beters.
>
> kunt u (of iemand anders) mij voor het laatste, dus smtp naar xs4all een advies geven hoe ik zowel tls als authenticatie kan doen, liefst met postfix omdat dat voor de rest goed werkt?

Tja, 10 sec googlen (duurde zo lang om "postfix as a smtp client" als
zoek tekst te verzinnen :-) geeft al
http://www.cyberciti.biz/faq/postfix-multiple-isp-accounts-smarthost-smtp-client/
wat redelijk van toepassing lijkt.

Die heeft het ook wel over SASL, maar aan de SASL gedeelte hoef je zo te
zien weinig te doen. Blijkbaar is SASL de enige auth mechanisme wat
Wietse vertrouwt... :)

iets verder in de google resultaten:
http://www.whitemiceconsulting.com/2012/02/configuring-postfix-as-smtp-client.html
Lijkt mij ook redelijk foolproof.

> liefst met postfix omdat dat voor de rest goed werkt?

Tja... wil je een "black box" die uiteindelijk doet wat je wilt maar
je hebt eigenlijk geen idee hoe het werkt, of wil je ook een beetje
begrijpen wat er op je computer gebeurt. In het laatste geval is er
tenminste nog een kans dat je kan onderzoeken wat er mis is als het
ophoudt te werken.  Ikzelf ben dus helemaal thuis in exim, heb weleens
naar postfix gekeken maar (zeker in de begindagen) waren er teveel
verschillen in de configuratie tussen opeenvolgende versies waardoor ik
er flink op afgeknapt ben. Dus bemoei ik mij verder nooit met postfix.
Ik kan mij goed het omgekeerde voorstellen. Ik zou echter niet graag
iets willen gebruiken waarvan ik totaal niet snap hoe het werkt.

Waarom niet je mail client configureren om rechtstreeks naar xs4all
te mailen? Daar is het vast een stuk simpeler om authenticatie in te
stellen.

Paul