[linux] QR in de praktijk

hansrood hansrood op xs4all.nl
Di Apr 29 17:30:58 CEST 2014

beste mensen

Ik heb geen enkele ervaring met QR-codes maar ik heb er wél eentje
nodig.
Zo'n code maken is kinderlijk eenvoudig met het eerste programma dat ik
daarvoor tegen kwam: Qcreator. Die maakt en een *.png van.

1 Er moet een URL in van 58 tekens.
2 Het moet op een informatiebord komen dat c.a. €1500 gaat kosten
3 Het bord moet zo'n 10 á 20 jaar meegaan.
4 het is voor een project waar ook de gemeente gouda bij betrokken is

Nu mijn vragen:
Mijn Qcreator kan het url persen tot  12 tekens met een veel simpeler
plaatje: is.gd/PXocHI.
Het voordeel is dat het QR van groter afstand gelezen kan worden. Maar
het maakt me afhankelijk van de is.gd-nameserver en bij is.gd weten ze
precies wie er naar mijn bord staat te kijken.

Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid van een "dynamisch QR", dan
verwijst mijn QR naar de server van Qcreator die dan weer doorverbind
naar een door mij aan te passen address.
Daarmee wordt ik onafhankelijk van mijn content-server maar wordt
helemaal afhankelijk van QCreator.

Dus wat is wijsheid?  Wanneer gebruik je wél een tinyURL of een
dynamisch URL, als het veranderen van het URL op een QRcode veel geld
kost? Hoe gaat dit in de praktijk?

hansr