[linux] Re: opstarten van USB stick

Di Dec 2 13:29:14 CET 2014

Aldus schreef Fred op Tue, Dec 02, 2014 at 01:00:34PM +0100:
> Hallo,
>
> Ik wil graag Linux op mijn laptop middels een usb stick installeren.
> Ik heb al een aantal pogingn gedaan om e.e.a voorelkaar te krijgen maar
> het is nog niet gelukt.
>
> Met behulp van een beschrijving uit de Debian documentatie heb ik het
> volgende commando gebruikt;
>
> sudo cp debian-7.7.0-amd64-i386-netinst.iso /dev/sdb1
> sudo sync

Bovenstaand commando zal echt niet werken als u het onder Windows
probeert uit te voeren:-(

Onder Linux is /dev/sdb1 de eerste partitie op een 'block device' dat
sdb wordt genoemd. Device special files bevinden zich normaliter in de
/dev directory (zoals u onder MS-DOS een bestand afdrukt met het
commando 'copy brief.txt \dev\prn').

Laten we aannemen dat /dev/sdb inderdaad naar uw USB stick verwijst.
Dan zou u het ISO-bestand kunnen kopiƫren naar /dev/sdb en ervan kunnen
booten (afhankelijk van het BIOS van uw laptop - de UEFI protected mode
maakt het moeilijker). Dan wordt uw stick als een soort super-floppy
beschouwd zonder partities. Partitioneren als een harde schijf is ook
mogelijk, maar dan moet u /dev/sdb1 bootable maken en een boot loader
op de stick installeren zoals syslinux. Als u al een boot loader als
GRUB op uw laptop hebt staan, dan kunt u ook daarmee de USB stick
booten.

Kortom: even uitzoeken of die Debian bedoeld is voor booten in BIOS mode
of UEFI secure mode (voor Windows 8 PC's).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....