[linux] Re: Fedora 20 continued

Arjan van Lent arjan.van.lent op gmail.com
Vr Jan 3 23:20:18 CET 2014

Over het algemeen word de laatste nieuwe Fedora voornamelijk gebruikt door
RHEL/Fedora developers. Fedora is dan ook de development distro van RedHat
enterprice Linux. Je kan Fedora enigszins vergelijken met Debian Sid
(permanently unstable bleeding edge). Wil je dus graag Fedora als je
dagelijkse OS dan is het raadzaam om een oudere versie te nemen bv 17 of 18
maar deze hebben natuurlijk weer niet de laatste nieuwe software. Een
andere optie is PCLinuxOS, dat is ook een RHEL/Fedora/Mandriva based distro
voor de desktop en werkt volgens dezelfde principes als Fedora maar
gebruikt apt-get als (RPM) packagamanager en de Mandriva tools als
grafische configuratie tools. Je hoeft e dus vrij weinig nieuws voor te
leren, de configuratie is extreem simpel en de beschikbare RPM's zijn
up-to-date en ze hosten veel software die je niet in andere distro's vind
zoals zelfs de app van de NL belastingsdienst.
Als uitloggen niet lukt kan je nog proberen om niet grafisch uit te loggen
en met [Ctrl]+[Alt]+F1 t/m F6 naar een virtuele terminal te gaan. Misschien
kan je dan nog wel inloggen onder je eigen of de root account. Vervolgens
kan je dan "(sudo) pkill X" of "(sudo)  service gdm restart" uitvoeren. Dit
herstart je Xserver of display manager zodat je terug bij het aanmeldscherm
komt. Niet de beste manier maar t werkt wel. In sommige distros kan je ook
de toetscombinatie [Ctrl]+[Alt]+[Backspace] gebruiken om de xserver te
herstarten.

M.v.g; Arjan van Lent

--
Mijn sites all-in-one (Beta)