[linux] Re: Fedora 20 continued

Alexander Volovics a.volovic op upcmail.nl
Za Jan 4 11:58:47 CET 2014

On Fri, Jan 03, 2014 at 11:20:18PM +0100, Arjan van Lent wrote:

> Over het algemeen word de laatste nieuwe Fedora voornamelijk gebruikt door
> RHEL/Fedora developers. Fedora is dan ook de development distro van RedHat
> enterprice Linux. Je kan Fedora enigszins vergelijken met Debian Sid
> (permanently unstable bleeding edge). Wil je dus graag Fedora als je
> dagelijkse OS dan is het raadzaam om een oudere versie te nemen bv 17 of 18
> maar deze hebben natuurlijk weer niet de laatste nieuwe software.

Zo langzamerhand gaat dit een beetje te ver:

Fedora = "permanently unstable bleeding edge" !!!
Fedora = "development distro van RedHat Enterprice Linux"

Ik gebruik Fedora al sinds de eerste 'Fedora Core' (2003) en heb
bijzonder weinig problemen. Het is stabiel en de kinderziekten
van een nieuwe versie worden vrij snel opgelost.

Juist een 'gewone gebruiker' heeft de minste problemen met Fedora
omdat die iha opnieuw installeert en niet update, geen ingewikkelde
installaties doet, geen ingewikkelde schijf indelingen gebruikt
(RAID+LVM+xxx, enz), en dergelijke.

De laatste 3 jaar zijn er wat probleempjes geweest met de nieuwe
installer "anaconda". Maar die hadden veelal te maken met de vele
verschillende en complexe schijf indelingen die veel Fedora gebruikers
er op na houden. De problemen zijn iha opgelost maar nieuwe komen
natuurlijk voor (LVM thin provisioning). Zie ook de lijst met
'Common F20 bugs':
https://fedoraproject.org/wiki/Common_F20_bugs

Iha is bij nieuwe hardware Fedora je beste keus.

Ik gebruik Fedora 20 + Gnome 3 al sinds de Alpha met bijzonder weinig
problemen en kan het zo elke enigszins ervaren Linux gebruiker
aanbevelen. Hoewel ik het niet zou aanraden voor server gebruik.

Ik draai al die jaren ook een andere Linux op een secundaire pc
(Arch, OpenSuse, Ubuntu, Mint) en Fedora kan de vergelijking makkelijk
doorstaan (behalve als je prijs stelt op de niet vrije drivers en
codecs die iha aanwezig zijn of makkelijk beschikbaar in Ubuntu/Mint).

AV