[linux] over automatisch stoppen en starten...

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Ma Jan 20 10:38:10 CET 2014

Hoi,

twee vragen over automatisch stoppen en starten. Een is over hardware en
bios, de ander Kubuntu.

Ik heb op een moeilijk bereikbare plaats een HP server staan. Uitlezen
van de BIOS met dmidecode vertelt me dat   het    Version: 786D7 v02.02
Release Date: 12/07/2006 is.

Nu wil ik dat het masjien automatisch weer start als bijvoorbeeld de
stroom is uitgevallen en weer op komt, want nu moet ik de meubels opzij
schuiven, een Vlisotrap neerlaten en op de zolder klimmen. In de BIOS
instellingen is nergens iets te vinden wat daarop lijkt.

Tweede vraag, een Kubuntumachine. Ik wil het ding na een half uur
inactiviteit helemaal uitzetten. Systemsettings>powermanagement lijkt
een voorziening daarvoor te hebben (optie Suspend Session, keuze
Shutdown), maar na die aangevinkt te hebben, gebeurt er lekker helemaal
niks.

iemand met kennis van deze zaken?

Dank

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Houwenberg 2A, 5985 PE Grashoek (L)          077 888 05 77