[linux] Re: ib2013

Zo Mrt 16 11:34:37 CET 2014

Aldus schreef paai op Sun, Mar 16, 2014 at 10:58:13AM +0100:

> Hobbysysteem of juist voor de hele zware toepassingen, waarbij het de
> gebruiker verder een zorg zal zijn of hij zijn aangifte al dan niet op
> dat systeem zal doen.
>
> Mijn oplossing is overigens dat mijn vrouw de belastingen verzorgt -
> vanaf haar Windows systeem :-)
>
> Maar om terug te komen op je opmerking: je hebt absoluut gelijk, en een
> groot deel van de "schuld" leg ik bij de vrienden van Linux, zoals
> wijzelf, die liever eindeloos bekvechten over of een bepaalde activiteit
> wel of niet binnen de regels van het clubje vallen, dan dat ze naar
> [...]

Het is al eens gezegd: de Overheid heeft in twaalf jaar sinds de Motie
Vendrik weinig werk gemaakt van Open Source. Het belastingaangifte
programma is één van de weinige waarin Linux expliciet wordt
ondersteund. Ik weet niet of de NLLGG bovengenoemd actiemiddel
ondersteunt, maar de Belastingdienst zou gevoelig kunnen zijn voor
het argument 'ik ben niet in staat om mijn belastingaangifte op
de gewenste wijze in te dienen'.

Ongeveer 1 % van de desktop computers werkt tegenwoordig met Linux. Je
kunt dus moeilijk van een hobby systeem spreken. Het verschil met
Windows en Mac is dat die slechts één distributie kennen (afgezien
van ReactOS en PearOS) en één keer in de drie jaar een nieuwe versie
lanceren. Bovendien zijn bij Windows nieuwe versies backwards compatible
met binaries van oude versies (vaak aangeduid als 'DLL hell', terwijl je
bij Linux elke applicatie voor jouw distro moet compileren vanaf de source.

Als u een internetbankier bent, dan zou u uw 'werkgever' kunnen vragen om
een Windows PC om daarmee uw werk te verrichten:-(

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....