[linux] Re: Hoe komt het dat je bij Linux meestal makkelijk van distro kunt wisselen? was: Re: Re: ib2013

jjge jjge op xs4all.nl
Zo Mrt 16 19:44:05 CET 2014

On 16.03.2014 18:54, paai wrote:

> Vraag een is natuurlijk "WIE heeft het programma geschreven..." en vraag
> twee "Wie is verantwoordelijk".
>    Het is natuurlijk na al die jaren wel te laat, maar "naming and
> shaming" wil wel eens werken.

Daar heb ik --in mijn beperkte ervaring-- betrekkelijk weing last mee
gehad. Ik ben heel slecht in namen, maar waarom zou je dat überhaupt
interesseren? De enkele keer, dat ik de schrijver van een programma
gemaild heb, kreeg ik meestal als antwoord: "daar doe ik al jaren nix
meer aan". Ja, dat hoort ook bij Open Source, natuurlijk; iemand zit
niet zijn hele leven aan een jeugdzonde vast, wel? Je kunt ook nog een
aanbod krijgen om het support over te nemen...

Maar het zou wel eens leuk zijn, en in feite wat ik eigenlijk graag zou
willen, een inventaris op te stellen van wat er zoal mis kan gaan als je
een programma op een andere Linux versie om wilt zetten. Één ding heb ik
al genoemd: sommige programma's hebben een enorme vracht libraries
nodig, je vraagt je af, waarvoor in vredesnaam. Soms zijn ze duidelijk
voor een bepaald environment geschreven, maar dan vraag je je nog af:
mot dat nou echt?
Ik heb bijvoorbeeld zelf wat moeite gehad met Tellico, een hardstikke
leuk programma, maar als je eigenlijk net van de KDE-omgeving af wilt,
is het best frusterend (en heb je stiekum toch de helft van KDE wel weer
geïnstalleerd :-) ), terwijl er eigenlijk niets te zien is, waar je al
die crap nou echt voor nodig hebt...
Maar ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar info van dit type... Welke
libraries? (nou, dat is nog niet zo lastig). Waarom? kan het niet wat
minder? (goed, dat moet je de schrijver vragen).

Ik heb het gevoel, dat het, met een beetje documentatie, best wel goed
te behappen moet zijn. Het is tenslotte geen Windows; dat wil niet
zeggen dat het allemaal eenvoudig is, maar in mijn ervaring is het best
te doen.

--
joop gerritse
Mühlenstrasse 11