[linux] Re: ib2013

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Mrt 24 15:27:15 CET 2014

On Mon 24 Mar 2014, dick kampman wrote:

> Ik zou toch graag zien dat de leden van de mailinglist eens nadachten
> over wat het betekent, dat het ib2013 programma van de belastingdienst
> op het ene systeem wel werkt en op het andere niet.
>
> Is daar iets logisch en systematisch over te bedenken?

Vast wel, maar zolang de mensen te problemen hebben niet verder komen
dan een geirriteerde melding als:

: Die multiarch-support is bij mij voorzover ik het kan overzien ook
: voorhanden. Maar het werkt op alle mogelijke manieren niet. Vandaag heb

dan kan niemand daar iets mee, "het werkt op alle mogelijke manieren
niet". Hoe dan niet? Gebeurt er niks? Komt er een foutmelding? Wat
precies? Welke versies van de in de dependencies genoemde pakketten zijn
er geinstalleerd (libc6, libxext6, libx11-6, libsm6)? Als er sprake is
van een 64-bit distro: is er ook wel een /lib/i386-linux-gnu/ directory?
Staan die dependencies ook wel in die directory? Laat "ldd
/usr/bin/ib2013ux" ook wel zien dat alles gevonden wordt? enz.enz.

Bij problemen kun je ook een nieuwe user aanmaken en dat inloggen onder
die user om zeker te weten dat je niet ooit een instelling gedaan hebt
wat in de weg zit. Zo te zien is GTK statisch meegelinkd; daarmee weten
ze zeker dat ze de juiste versie hebben, maar instellingen in je homedir
voor andere versies kunnen dan wel dwars gaan zitten. Ik gebruik fvwm
als window manager, misschien is dat in mijn voordeel... (nou ja, dat
sowieso, anders zou ik het niet gebruiken :-P ).

Paul