[linux] Re: security: linux en W7 boxes in netwerk onderling besmetbaar?

Za mei 10 12:40:39 CEST 2014

Aldus schreef meine op Sat, May 10, 2014 at 10:38:17AM +0200:
> ik heb thuis twee Linux boxen (Fedora, Mint) met bekabeld netwerk en twee W7 boxen, waarvan één bekabeld en één wifi. (W)LAN werkt via standaard WRT54GL.
>
> de W7 boxen zijn van de kinderen en die willen per se widdows ivm school en spelletjes (IMO onzin, maar hardnekkig). pubers zijn behoorlijk 'clicker happy' aka trigger-happy en installeren wat ze maar leuk vinden. bovendien hebben die W7 boxen standaard alle security gevoelige software als Adobe, IE, Java en Windows.
>
> mijn vraag:

> [...]

U denkt natuurlijk dat Linux niet gevoelig is voor Windows malware....

Enkele overwegingen:
- Als de Win-dozen worden gerecruteerd door een botnet, dan kunnen die
  betrokken raken in een DDOS-aanval en uw Internet-verbinding
  overbelasten.
- Browsers kunnen worden ontregeld door malicieuze JavaScript code;
  wanneer u op Windows en Linux dezelfde browser gebruikt is dat een
  reële mogelijkheid.
- Een besmette host kan de DNS cache van uw provider of router vervuilen
  met valse informatie en zo uw Linux browser naar een gekraakte webzijde
  sturen.
- Een besmette Windows host kan door de 'eigenaar' worden aangestuurd
  om andere hosts in uw netwerk te verkennen en dan worden voorzien
  van een Linux rootkit.
- Router? Mijn Fritzbox draait gewoon Linux en heeft een achterdeurtje
  bedoeld voor de ISP om de configuratie ervan op afstand te wijzigen.

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....