[linux] Re: hostnamen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Okt 14 11:06:55 CEST 2014

On Tue 14 Oct 2014, Hans Paijmans wrote:

> bij het beschouwen van de routers in mijn netwerk valt het me op dat
> sommige clients worden aangegeven met hun IP-nummer en anderen met hun
> hostname. In het bijzonder heb ik twee linux computers met (op ip-nummer

Hoe "beschouw" je de routers? Bedoel je de web configuratie interface?
Het is vermoedelijk afhankelijk van de DHCP client of die wel of niet de
hostnaam meestuurt, of een UUID. Het heeft weinig te maken met of er wel
of niet een /etc/hostname is, een linux systeem heeft sowieso altijd een
hostname (default zal wel "linux" zijn :-).

Bij mij staat in /etc/dhcp/dhclient.conf wel een regel
send host-name = gethostname();
Ik heb hier weleens een vaste hostnaam in moeten stellen, volgens mij in
de @Home tijdperk... nodig op mijn router systeem om de juiste config
van @Home te krijgen... even in archief spitten... Inderdaad:
send host-name "co63281-a";
:-)