[linux] Re: hoe krijg ik de returncode voorafgaand aan een pipe?

Jurgen Goedbloed jurgen op albatros.xs4all.nl
Ma Sep 15 18:50:42 CEST 2014

Hoi Paul,

> wat me al een tijdje stoort:
>
> mysqldump -uadmin <database> | bzip2 -9 > <database>.bz2
>
> ik wil graag de returncode hebben van mysqldump, niet van bzip2, maar
> ik kom er maar niet achter hoe ik dat moet doen. wie weet raad?

${PIPESTATUS[0]} geeft je de exit code van het commando voor de eerste pipe
${PIPESTATUS[1]} geeft je de exit code van het commando na de eerste pipe
${PIPESTATUS[2]} geeft je de exit code van het commando na de tweede pipe
etc...

Gegroet,
Jurgen.