[linux] Re: hoe krijg ik de returncode voorafgaand aan een pipe?

Hans de Goede j.w.r.degoede op gmail.com
Di Sep 16 08:29:37 CEST 2014

Hoi,

On 09/16/2014 07:54 AM, jjge wrote:

> ... weer zo´n onuitstaanbaar "GIYF" antwoord...

GIYF antwoorden zijn geen antwoorden, want daar zit de juiste search
phrase niet bij.

Als je daar en tegen op mijn linkt klikt, en dat het eerste resultaat
aanklikt dan krijg je:

"There is a environment variable called $PIPESTATUS; it's an array that holds the exit status of each command in your last foreground pipeline of commands.

To use:

<command> | tee out.txt ; test ${PIPESTATUS[0]} -eq 0"

En ja dat had ik ook direct kunnen copy pasten nadat ik het
eerst zelf ge-googled had. Maar aangezien mijn eerste poging
dit te googlen gelijk raak was, heb ik voor lmgtfy.com
gekozen met de hoop de vrager ook een beetje op te voeden
om voortaan eerst zelf wat harder te zoeken.

Verder zou ik er op willen wijzen dat mijn volgens jou
niet behulpzame antwoord, het enige juiste antwoord
tot nu toe in deze thread is, namelijk: "gebruik $PIPESTATUS"

Groet,

Hans