[linux] Re: bash-bug

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Vr Sep 26 20:08:53 CEST 2014

Op 26-09-14 om 16:23 schreef paai:
> Ikke wel :-) Overigens, het eerste wat ik doe bij een nieuwe (K)ubuntu
> is sowieso dash weer vervangen door bash, omdat anders niet al mijn
> geliefde scriptjes werken. En dan erger ik me rot aan die
> eigenwijzigheid van (K)ubuntu, want wat is in 'shemelsnaam het nut van
> dash boven bash? Behalve dit specifieke probleem dan.

Bash is veel groter dan dash en daardoor start een systeem met dash
sneller op dan met bash.
Vroeger was /bin/sh een link naar bash, maar tegenwoordig (sinds Ubuntu
6.10) een link naar dash.

~$ ls -lh /bin/sh

lrwxrwxrwx 1 root root 4 feb 19  2014 /bin/sh -> dash

Dit heeft de opstartsnelheid van Ubuntu verbeterd.

Bron: https://wiki.ubuntu.com/DashAsBinSh

~$ ls -lh /bin/?ash

-rwxr-xr-x 1 root root 994K sep 26 03:45 /bin/bash

-rwxr-xr-x 1 root root 119K feb 19  2014 /bin/dash

Dat scheelt flink in omvang!

Daarnaast schrijft "The Debian policy manual" voor dat er alleen maar
POSIX-commando's gebruikt mogen worden in opstartscripts en wanneer je
bash toelaat loop je het gevaar dat men "mooie" bash-constructies gaat
gebruiken die dan niet meer werken op een systeem dat zich aan de
Debianstandaard houdt.
https://www.debian.org/doc/debian-policy/

Persoonlijk gebruik ik ook nooit dash, maar alleen bash. (ksh op het werk)

Groeten,
Eric de Hont