[linux] Re: Seagate Expansion 2TB USB3-disk doet Ubuntu bevriezen

Hans de Goede hdegoede op redhat.com
Ma Jan 12 10:52:08 CET 2015

Hoi,

On 11-01-15 22:21, Eric de Hont wrote:

> Excuses voor de late reactie, maar de disk in kwestie lag op een andere
> locatie.

Geen probleem.

> De t-quirk maakte geen verschil, met de u-quirk doet hij het als een
> zonnetje. USB2 of USB3 maakt geen verschil meer.
>
> (Behalve dan qua snelheid: +/- 90 MB/s USB-3 vs +/- 30 MB/s USB-2)

Hmm, kan je de volgende 2 commando's uitvoeren op de machine in questie,
en de output in je volgende mail opnemen? :

uname -a
lspci -nn

> Als je misschien een linkje hebt waar wordt uitgelegd wat deze 'quirks'
> precies doen, zou ik dat wel interessant vinden.

De u quirk forceert gebruik van de usb-storage driver ipv uas, met gebruik van
het oude goude bulk-only-transport, wat niet echt snel is maar wel proven
technology, uas staat voor USB attached scsi en is een nieuw en op veel
punten beter protocol, maar helaas implementeren niet alle disk enclosures
dit correct, en bovendien hebben sommige xhci controllers ook nog bugs die
enkel door het gebruik van uas naar boven komen omdat uas het enige
protocol is wat bulk-stream gebruikt, welke een nieuwe feature in usb-3 zijn.

De t quirk verteld de kernel om niet het "report supported opcodes" scsi
commando te gebruiken tijdens het proben van de disk, dit is nodig bij
seagate disk enclosures want die crashen op dit commando. De usb-storage
driver vermijd "report supported opcodes" ten alle tijden, en heeft dus
geen extra quirk hiervoor nodig.

Groet,

Hans