[linux] Re: router als switch?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jan 19 08:59:38 CET 2015

On Sun 18 Jan 2015, paai wrote:

> Heb ik nog een vraag, fungeert die router nu als hub (blind copieeren naar
> alle poorten) of als switch (uitvissen waar welk pakketje naartoe moet)?

Tegenwoordig worden er geen hubs meer gemaakt, de techniek is nu zover
dat de switch functionaliteit in een chip van een paar euro zit. Zeker
als je openwrt op zo'n ding zet dan kom je er ook achter dan zo'n router
een switch heeft die ook VLANs ondersteunen en mogelijk andere leuke
features ook.

Op http://wiki.openwrt.org/toh/start vind je een lijst van hardware;
e-tech staat er niet tussen, wschl. omdat e-tech meer een sticker
plakker is dan hardware bouwer...

Maar je kunt simpel zien of je een switch hebt of niet, als er
"activity" ledjes voor elk poort is: ping een host; lichten steeds alle
ledjes op dan wordt de packet dus overal heen gestuurd, lichten er maar
2 op (inkomend en uitgaand) dan is het een switch. Als je een
niet-bestaand IP adres pingt op je netwerk dan zouden wel altijd alle
ledjes aan moeten, omdat de ARP een broadcast is (je host moet weten
welk ethernet adres gekoppeld is aan het IP adres, dus wordt er geroepen
"wie heeft 192.168.1.123" naar alle aangesloten apparaten. Bij geen
antwoord daarop blijft ie dat roepen.

Paul