[linux] Re: linux

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Ma Aug 8 16:12:43 CEST 2016

Op 8 aug. 2016 00:22 schreef "klaas koeroo" <proacoustic op proacoustic.nl>:

> Hallo allemaal ,
> mijn naam is klaas koeroo en ben sinds 3 dagen lid van de NLLGG ,
> Ik heb al het een en ander geprogrammeerd voor  pic processoren maar ik
> ben sinds kort bezig met de raspberry PI  die met LINUX
> geprogrammeerd word ,
> kan iemand mij daar meer over vertellen  ik weet dat er verschillende
> versies van programmeer talen zijn  enz.
> ik neem aan dat er diverse regels gelden voor het programmeren zoals
> tab's die belangrijk zijn enz.
> waar kan ik iets vinden van die programmeer regels en programma
opdrachten .
> [...]
Leuk om ook eens te lezen over een rpi die gebruikt wordt waar'ie voor
bedoeld is ;). De mijne werd al snel gebombardeerd tot mediaplayer.

De Raspberry PI is inderdaad vooral bedoeld voor educatieve doeleinden. Qua
OS is Raspbian wellicht een goede keus. Daarmee krijg je snel een werkende
Linux omgeving.

Qua talen: zoals eerder in de draad ook al werd aangegeven is Python
momenteel een populaire taal (en bij Python is inderdaad opmaak (tabs) ook
belangrijk).

Het hangt er een beetje van af wat je zoal wil bereiken. Voor het leren van
programmeren in het algemeen is Python een geschikte taal. C is wellicht
wat te abstract om mee te beginnen.
Ik heb zelf nog altijd een lichte voorkeur voor shellscripting (bash) en
die taal zou ik je zeker ook adviseren.

Ik heb zelf niet veel ervaring met python, maar met een beetje googlen zijn
er goede (online) boeken voor te vinden en voor de rpi zelf zijn er ook
tutorials beschikbaar.

Mvg, Guus Snijders